Interrelacions entre actors en la diversificació dels patis escolars a Brussel·les i Barcelona
Títol de la revista o publicació:
Urban Forestry & Urban Greening
Autors/es:
[*] Autor a qui s'ha d'adreçar la correspondència.
Data de realizació:
2025
Resum:
Aquesta recerca fa una anàlisi comparativa d’iniciatives de transformació dels patis escolars a Barcelona (Espanya) i Brussel·les (Bèlgica), combinant l’Anàlisi de Xarxes Socials amb entrevistes semiestructurades per explorar les interaccions entre actors implicats en la naturalització, diversificació, adaptació climàtica i inclusió social dels espais escolars. S’examinen les característiques de les xarxes socials que es formen al voltant de la cocreació de patis escolars verds. Un dels resultats clau és el paper fonamental de les organitzacions públiques, no només com a finançadores, sinó també com a impulsores d’objectius ambiciosos i idees progressistes sobre els “paisatges escolars”, malgrat les inèrcies institucionals i els entrebancs. Tanmateix, enfortir els vincles entre escoles podria afavorir l’intercanvi d’experiències i coneixements sobre la naturalització dels patis. L’estudi també aprofundeix en els tipus de relacions entre actors que permeten l’emergència de patis escolars rics en natura. Una de les troballes centrals és que l’accés a la natura, el joc diversificat i la socialització als patis requereixen ampliar l’agència d’actors com arquitectes i, especialment, d’aquells amb experiència en participació comunitària, educació ambiental i ecologia del paisatge. En canvi, els despatxos d’arquitectura que prioritzen una visió estètica de la natura o una participació merament consultiva tendeixen a dificultar, més que facilitar, la transformació desitjada. Defensem que la participació ha d’anar més enllà del pla mental i nodrir-se de la intel·ligència emocional innata dels infants. Finalment, una “mentalitat de cura” compartida envers els béns comuns verds urbans, com els patis escolars, emergeix com un motor clau de l’èxit dels “paisatges escolars”. Aquesta mentalitat, però, no apareix de manera automàtica, sinó que es cultiva contínuament a través del compromís sostingut de les comunitats escolars amb l’educació basada en la natura.
DOI:
10.1016/j.ufug.2025.128957
Llegeix l'article Interrelacions entre actors en la diversificació dels patis escolars a Brussel·les i Barcelona
Calvet Mir, L. [Laura]. (2025). Interrelacions entre actors en la diversificació dels patis escolars a Brussel·les i Barcelona. Urban Forestry & Urban Greening, , .https://doi.org/10.1016/j.ufug.2025.128957
https://www.institutmetropoli.cat/ca/articles-a-revistes/interrelacions-entre-actors-en-la-diversificacio-dels-patis-escolars-a-brussel%C2%B7les-i-barcelona/