Xavier Bach Coma, primer doctorat industrial de l’Institut Metròpoli

L’investigador defensa la tesi centrada en les dimensions socioterritorials i politicoinstitucional de la moto compartida a Barcelona, que cal considerar a l’hora d’integrar-les en les noves regulacions

23/09/2024

Desigualtats territorials i regulació en l’accés a la micromobilitat compartida. El cas dels serveis de moto compartida a la metròpoli de Barcelona” és el títol de la tesi doctoral que ha defensat Xavier Bach Coma, investigador de l’àrea de mobilitat de l’Institut Metròpoli, el passat 1 de juliol, a la Universitat Autònoma de Barcelona. Les principals preguntes que es pretén respondre són: Quines característiques socioterritorials presenten les zones de la ciutat que inclouen o queden excloses d’aquests serveis? Com poden contribuir a garantir el dret a l’accessibilitat? Quin tipus de regulació afavoreix més l’equitat espacial i social pel que fa a l’accessibilitat del servei, tot preservant la viabilitat econòmica dels seus operadors?

La resposta d’aquestes qüestions s’han debatut seguint un enfocament multimetodològic, que ha combinat dos estudis de cas quantitatius, per comprendre els factors socioterritorials que influeixen en l’ús de la moto compartida, i un estudi de cas qualitatiu, mitjançant entrevistes semiobertes als actors que van participar en la regulació de la moto compartida a Barcelona, per avaluar els punts forts i febles de les principals regulacions a les ciutats europees. Més enllà d’haver dotat de noves reflexions al debat acadèmic internacional, els resultats han contribuït a enfortir la nova regulació metropolitana del servei de moto elèctrica compartida, atès que aquesta tesi estava emmarcada en un doctorat industrial amb l’Institut Metròpoli – Àrea Metropolitana de Barcelona.