L’educació inclusiva a les escoles bressol de Barcelona s’ha reforçat en els darrers anys

Un informe de l’Institut Infància i Adolescència i l’Institut Municipal d’Educació de Barcelona analitza per primera vegada la situació de l’educació inclusiva a les bressol, els recursos que s’hi destinen, quins són els avenços que s’han fet en els darrers anys i els reptes de futur

01/03/2023

educacio-inclusiva-bressolEn els darrers 8 anys s’han més que duplicat els infants que tenen necessitats educatives especials i que estan escolaritzats a les escoles bressol públiques de Barcelona. Mentre el curs 2015-2016 eren 186, el curs 2021-2022 van ser 409, el que representava el 5% del total d’infants matriculats. Del total d’infants amb NESE, 2 de cada 3 tenen discapacitats, trastorns o retards en el seu desenvolupament (NESE A), i 1 de cada 3, una situació social desfavorida per al desenvolupament de l’infant (NESE B).

Juntament amb aquest augment d’infants escolaritzats hi ha hagut també un increment de recursos: els avenços realitzats en l’educació inclusiva a la xarxa d’escoles bressol municipals tenen un cost associat de prop de 18 milions d’euros, que suposa un increment del 48% des del curs 2014-2015 fins a l’actual 2022-2023. D’aquests, 5 milions són específicament per millorar la qualitat de l’atenció educativa, reforçant-la tant amb professionals especialistes com amb educadores amb més formació i suport educatiu. Els altres 13 milions corresponen a l’increment de la quantitat de places de bressol i el consegüent augment d’educadores per fer possible més oferta pública, per tal que l’educació inclusiva arribi a més infants.

Així es recull en l’informe “Petita infància i educació inclusiva a les escoles bressol municipals” elaborat per l’Institut Infància i Adolescència de Barcelona conjuntament amb l’IMEB, per encàrrec de l’Ajuntament de Barcelona. L’informe s’ha completat amb les idees clau sorgides de les sessions de la comissió de treball d’educació inclusiva de l’IMEB i d’un grup de discussió per avançar en els reptes prioritaris en endavant, amb una trentena de participants de l’àmbit de la petita infància i l’educació inclusiva.

Reptes de futur
A més d’analitzar quina és la situació actual i els recursos que s’inverteixen en l’educació inclusiva a les escoles bressol, l’informe també fa una síntesi dels 10 avenços per a l’educació inclusiva a les bressol i identifica els reptes de futur i propostes de millora que tenen a veure amb enfortir el model amb la implicació de tots els equips professionals de les escoles existents, facilitar l’acompanyament i suport a les famílies, garantir la corresponsabiltiat i la coordinació d’actors que intervenen en la petita infància i seguir millorar en la detecció i atenció precoç.

Totes les notícies