Quins seran els futurs reptes educatius als quals s’enfrontaran els municipis?

Una prospectiva 2023-2027 per als municipis de la província de Barcelona

19/10/2023

L’estudi Prospectiva sobre les tendències i visions de l’educació dels ens locals de la Província de Barcelona (2023), elaborat per l’Institut Metròpoli i finançat per la Diputació de Barcelona, identifica els potencials reptes educatius que els municipis de la província de Barcelona hauran de fer front al llarg del mandat 2023—2027. L’estudi també proposa una sèrie de recomanacions per a fer-hi front.

Reptes-educatius-municipis-dimensionsL’informe identifica reptes i recomanacions en relació amb tres grans dimensions:

1. Bona part dels reptes educatius dels municipis tindran el seu origen en factors de naturalesa no educativa: el canvi demogràfic, la desigualtat socioeconòmica, i la salut mental.

2. Els recents canvis normatius han ofert noves eines d’intervenció municipal en molts moments educatius claus: els processos de planificació educativa, l’admissió d’alumnat, la planificació dels ensenyaments postobligatoris, i les escoles de noves oportunitats. És un procés ambivalent per als ens locals: una acumulació de competències educatives, i responsabilitats institucionals, que no va acompanyada dels suficients recursos econòmics ni de dotació de personal.

3. Els reptes pròpiament educatius inclouen: la transició envers una educació a distància, tot evitant la bretxa digital; la segregació escolar; l’absentisme escolar; les transicions als ensenyaments secundaris postobligatoris; l’abandonament escolar prematur; i els reptes relatius a les Ciutats educadores.

 

Reptes-educatius-municipis-llistat

50 recomanacions

L’informe proposa 50 recomanacions concretes (especialment útils per als municipis mitjans i petits) per a fer front a cadascun d’aquests reptes educatius. En destaquem algunes:

  • Cal més suport tècnic i econòmic per implementar amb èxit -entre d’altres- el Decret d’Admissió i el d’inclusió. Els municipis gestionen cada vegada més competències educatives, però els seus recursos estan històricament estancats
  • Implementar protocols de ciutat contra l’absentisme escolar i l’abandonament escolar
  • Promocionar una orientació i una planificació dels ensenyaments postobligatoris amb visió supramunicipal
  • Potenciar l’ús de dades com el RALC del departament d’educació de la Generalitat que està infrautilitzat pels municipis
  • Facilitar la coordinació entre serveis (educació, salut, serveis socials, joventut) i actors (escolars, tercer sector) per tal de millorar el benestar emocional d’infants, joves, i adolescents.

L’estudi també ha posat de manifest que la col·laboració interadministrativa i multinivell és imprescindible per a una bona governança educativa. Ara bé, existeixen dificultats substantives per a aconseguir una governança efectiva, d’entre les quals destaca la molt millorable relació entre Ajuntaments i Departament.

La Diputació de Barcelona, com a ens local supramunicipal, podria jugar un rol més actiu en la governança multinivell, no tan sols donant suport als municipis i altres ens locals i millorant la governança educativa, en l’àmbit local, sinó també millorant la coordinació entre els ens locals (conjuntament amb altres entitats municipalistes) amb el Departament d’Educació a l’hora de dissenyar i implementar polítiques educatives.

És per això que el rol de la Diputació de Barcelona es percep com especialment important en el proper període 2023-2027. La Diputació de Barcelona és considerada un actor molt rellevant des de la perspectiva de la política educativa local, tant pel que fa als seus recursos (tècnics, materials, i econòmics), com pel que fa als espais de coordinació i de formació, o als projectes transformadors (com els Noves Oportunitats Educatives- NOE 4.10 i els Equipaments 2030: responsables i educadors).

Totes les notícies